PENINGKATAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK PADA MATERI AKTIVITAS MEMENUHI KEBUTUHAN MANUSIA MELALUI MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE STAD PADA SMP NEGERI YENBESER KABUPATEN RAJA AMPAT

Authors

  • Dominggas Takdare PPG Universitas Negeri Manado
  • Niny Makaliwe PPG Universitas Negeri Manado
  • Jetty D. Lempas PPG Universitas Negeri Manado

DOI:

https://doi.org/10.53682/jpeunima.v4i2s.8108

Keywords:

Improving learning outcomes, cooperative learning

Abstract

nbsp;< p>

ABSTRAK< strong>< p>

Tujuan dari penelitian adalah untuk mengetahui hasil belajar siswa dengan menggunakan model pembelajaran kooperatif tipe STAD pada materi pembelajaran Kegiatan pemenuhan kebutuhan manusia di kelas VII semester 1 SMP Negeri Yenbeser Kabupaten Raja Ampat < p>

Peningkatan Hasil Belajar Siswa pada Materi Aktivitas Kebutuhan Manusia melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD di SMP Negeri Yenbeser Kabupaten Raja Ampat Model pembelajaran kooperatif tipe STAD merupakan model pembelajaran kelompok dimana siswa ditempatkan dalam kelompok belajar yang terdiri dari 4 orang secara heterogen berdasarkan jenis kelamin dan tingkat prestasi sehingga siswa dapat saling membantu < p>

Pengumpulan data dilakukan dengan menggunakan lembar observasi dan tes tertulis Berdasarkan hasil penelitian diperoleh nilai minimal siswa sebesar 75 Hal ini menunjukkan bahwa penggunaan model pembelajaran tipe STAD dapat meningkatkan hasil belajar siswa < p>

Kata Kunci: Peningkatan hasil belajar pembelajaran kooperatif< strong>< p>

nbsp;< strong>< p>

nbsp;< p>

nbsp;< p>

nbsp;< p>

ABSTRAK< h3>

Improving Student Learning Outcomes on Human Needs Activity Material through the STAD Type Cooperative Learning Model at Yenbeser State Middle School Raja Ampat Regency The STAD type cooperative learning model is a group learning model where students are placed in study groups consisting of 4 people heterogeneously based on gender and level of achievement so that students can help each other < p>

The aim of the research is to determine student learning outcomes using the STAD type cooperative learning model in learning materials Activities meet human needs in class VII semester 1 of Yenbeser State Middle School Raja Ampat Regency < p>

Data collection was carried out using observation sheets and written tests Based on the research results the minimum student score was 75 This shows that the use of the STAD type learning model can improve student learning outcomes < p>

Keywords:< em>< strong> Improving learning outcomes cooperative learning< em>< strong>< p>

References

Eko Siswono Tatag Yuli 2008 Teaching and Research Surabaya: UNESA University Press

Hamalik Oemar 2003 Curriculum and Learning Jakarta : Earth of Letters

Hasan Iqbal 2002 Basic Materials of Research Methodology and Its Applications

Jakarta: Ghalia Indonesia

Aprilia Fitriana Nur Laili 2013 Application of the Student Team Achievement Division STAD Type Cooperative Learning Model to Increase Interest in Learning PKN Material Characteristics of the Indonesian Nation Class III MIN Pandansari Ngunut Tulungagung Tulungagung: Thesis Not Published

Hasan Iqbal 2002 Basic Materials of Research Methodology and Its Applications Jakarta: Ghalia Indonesia

Dwi Sevrianti Reni 2012 Efforts to Improve Mathematics Learning Outcomes through the Student Team Achievement Division STAD Type Cooperative Learning Model for Class V MI Bendiljati Wetan Sumbergempol Tulungagung 2011 2012 Tulungagung: Skipri Not Published

Hamalik Oemar 2003 Curriculum and Learning Jakarta : Earth of Letters

Additional Files

Published

2025-10-23

How to Cite

PENINGKATAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK PADA MATERI AKTIVITAS MEMENUHI KEBUTUHAN MANUSIA MELALUI MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE STAD PADA SMP NEGERI YENBESER KABUPATEN RAJA AMPAT. (2025). Literacy: Jurnal Pendidikan Ekonomi, 4(2s), 46 54. https://doi.org/10.53682/jpeunima.v4i2s.8108