Kepatuhan Peserta BPJS Kesehatan Mandiri Melalui Aktivitas Telecollecting Di Kantor Cabang Tondano
Keywords:
Independent participant compliance, telecollecting activities, BPJS Health premium paymentAbstract
This study aims to find out, describe and analyze. Compliance of Independent Health BPJS Participants Through Telecollecting Activities at the Tondano Branch Office. This study used descriptive qualitative method. Data was collected through observation techniques, interviews and interviews, documentation. The results of this study indicate that the process or procedure for billing and payment of dues is appropriate for telecollecting activity employees but is not optimal. Then the time for paying contributions by participants who are still in arrears, or not in accordance with the specified time, namely every 10th of each month, for various reasons that are most often expressed by participants, namely forgetfulness or economic problems. Then Supervision is carried out by BPJS Health participants who are not optimal for telecollecting employees or for independent participants. The compliance of Independent BPJS Health Participants through Telecollecting Activities at the Tondano Branch Office Health BPJS is still low, this can be proven by the large number of Mandiri Health BPJS participants who are in arrears and do not comply with paying dues on time through the data found. Billing dues with telecollecting activities has been maximized by the Health BPJS Tondano branch office.
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui, mendeskripsikan dan menganalisis. Kepatuhan Peserta BPJS Kesehatan Mandiri Melalui Kegiatan Telecollecting di Kantor Cabang Tondano. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif. Data dikumpulkan melalui teknik observasi, wawancara dan dokumentasi. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa proses atau prosedur penagihan dan pembayaran iuran sudah sesuai dengan yang dilakukan oleh pegawai kegiatan telecollecting namun belum optimal. Kemudian waktu pembayaran iuran oleh peserta yang masih menunggak atau tidak sesuai dengan waktu yang ditentukan yaitu setiap tanggal 10 setiap bulannya dengan berbagai alasan yang paling sering diutarakan oleh peserta yaitu kelupaan atau masalah ekonomi. Kemudian Pengawasan yang dilakukan oleh peserta BPJS Kesehatan yang belum optimal terhadap petugas telecollecting ataupun terhadap peserta mandiri. Kepatuhan Peserta BPJS Kesehatan Mandiri melalui Kegiatan Telecollecting di BPJS Kesehatan Kantor Cabang Tondano masih rendah, hal ini dapat dibuktikan dengan masih banyaknya peserta BPJS Kesehatan Mandiri yang menunggak dan tidak patuh membayar iuran tepat waktu melalui data yang ditemukan. Penagihan iuran dengan kegiatan telecollecting sudah dimaksimalkan oleh BPJS Kesehatan kantor cabang Tondano.