Kualitas Pelayanan Publik di Desa Kali Kecamatan Tombatu

Authors

  • Lendi Palit Universitas Negeri Manado
  • Fitri Mamonto Universitas Negeri Manado
  • Margareth Rantung Universitas Negeri Manado

Keywords:

Service Quality, Kali Village, Tombatu District.

Abstract

  

The purpose of this research is to find out, describe, and analyze how the quality of public services in Kali Village, Tombatu District. The method used in this study is the Qualitative Research Method with a descriptive quantitative approach. Based on the research conducted, the results of the study show that: 1) In the implementation of services in the village, the times have been supported by sufficient facilities and infrastructure with the availability of leprop / computers, printers, and community service complaint facilities. Although there are supporting facilities, the services in the village still tend to be slow because the existing facilities are not functioning properly. 2) There are still many people who do not understand and do not know the existing requirements so that in the management of the former there are incomplete, this is because there is no information board available. 3) Services in Kali Village, Tombatu District are still not optimal due to the slow work of village officials, lack of responsiveness, and lack of discipline in the implementation of services to the community.

 

 

 

INTISARI

 

 

Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui, mendeskripsikan, dan menganalisis bagaimana kualitas pelayanan publik di Desa Kali Kecamatan Tombatu. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah Metode Penelitian Kualitatif dengan pendekatan kuantitatif deskriptif. Berdasarkan penelitian yang dilakukan, hasil penelitian menunjukkan bahwa: 1) Dalam pelaksanaan pelayanan di kelurahan, saat ini telah didukung oleh sarana dan prasarana yang cukup memadai dengan tersedianya leprop/komputer, printer, dan sarana pengaduan pelayanan masyarakat. Meskipun sudah ada fasilitas pendukung, namun pelayanan di kelurahan masih cenderung lambat karena fasilitas yang ada tidak berfungsi dengan baik. 2) Masih banyak masyarakat yang belum paham dan belum mengetahui persyaratan yang ada sehingga dalam pengurusan ada yang kurang lengkap, hal ini dikarenakan tidak tersedianya papan informasi. 3) Pelayanan di Desa Kali Kecamatan Tombatu masih belum optimal karena lambatnya kerja aparat desa, kurang tanggap, dan kurang disiplin dalam pelaksanaan pelayanan kepada masyarakat.

 

Downloads

Published

2024-04-30