Pengembangan UMKM Melalui Digitalisasi Pada Masa Pandemi Covid-19 Di Kota Manado
DOI:
https://doi.org/10.53682/administro.v4i2.5703Keywords:
UMKM, Digitalisasi, Covid-19Abstract
The Covid-19 pandemic has reduced people's purchasing frequency, one of that is because the public has reduced outdoor interactions to suppress the spread of the pandemic. As a result, many consumers are now keeping their distance and switching purchases digitally. Restrictions on social activities make it difficult for MSMEs to move to develop business scale if they only use traditional methods. The focus of this research is the development of MSMEs through digitalization during the Covid-19 pandemic in Manado City. This article uses a descriptive qualitative research method. Data collection through Observation, Interview, and Documentation. The results of this study show that the development of MSMEs through digitalization is an alternative to saving the MSME sector during the Covid-19 pandemic. The use of digital-based marketing concepts is hope for MSMEs to develop into economic powerhouses. MSMEs can use social media as a means of digital marketing. Factors Influencing MSMEs Development through digitization during the Covid-19 Pandemic in Manado City, internal factors and external factors. Furthermore, digital marketing training on all existing social media must be obtained by MSME actors. Therefore, actors can continue to survive and develop from conventional to digital in the era of society 5.0.
Daya beli masyarakat telah menurun saat pandemi Covid 19, karena masyarakat telah mengurangi interaksi diluar rumah untuk mencegah penyebaran pandemi. Akibatnya, banyak konsumen yang menjaga jarak dan melakukan transaksi pembelian secara digital. Pembatasan kegiatan sosial mempersulit usaha kecil dan menengah untuk berbisnis jika hanya menggunakan cara tradisional.. Fokus penelitian ini yaitu pengembangan UMKM melalui digitalisasi pada masa pandemi Covid 19 di Kota Manado. Artikel ini menggunakan metode penelitian kualitatif yang bersifat deskriptif. pengumpulan Data melalui Observasi, Wawancara, dan Dokumentasi. Hasil dari penelitian ini bahwa pengembangan usaha mikro kecil menengah (UMKM) melalui digitalisasi merupakan peluang untuk menyelamatkan sektor UMKM di masa pandemi Covid-19. Menerapkan konsep digital dalam proses pemasaran adalah harapan UMKM untuk berkembang mengembalikan kekuatan ekonomi. UMKM dapat menggunakan media sosial sebagai alat pemasaran digital. Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Pengembangan UMKM Melalui Digitalisasi Pada Masa Pandemi covid 19 Di Kota Manado, faktor internal dan faktor eksternal. Mendapatkan pelatihan pemasaran digital melalui penggunaan media sosial wajib didapatkan oleh para pelaku UMKM. Sehingga pelaku dapat terus bertahan dan berkembang dari konvensional menuju digital di era society 5.0.

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Nancy Onibala

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.