PENERAPAN TEKNIK RATIONAL EMOTIVE BEHAVIORAL THERAPY (REBT) UNTUK MENINGKATKAN SELF ESTEEM SISWA SMAN 1 PALOPO

Authors

  • Arman Bin Anuar Universitas Muhammadiyah Palopo
  • Ainul Fahmi
  • Muhammad Irham Zainuri
  • Sabbi Hisma

DOI:

https://doi.org/10.53682/educouns.v3i1.4142

Keywords:

Rational Emotive Behavioral Therapy, Self Esteem

Abstract

The purpose of this study was to describe the level of self-esteem of students before and after the treatment of the Rational Emotive Behavioral Therapy (REBT) technique and to determine the effect of the REBT technique on students' self-esteem. This study used a pre-experimental study method with the one-group pretest-posttest design. The subjects of this study were 10 students of class XI at SMAN 1 Palopo for the academic year 2021/2022, which were determined by purposive sampling technique. Data collection was obtained using observation and the Self Esteem scale. The results showed that the level of self-esteem of students before being given treatment was in the low category, and after being given treatment was in the high category, and the REBT technique had a positive effect on students' self-esteem.

References

Aini, D. F. N. (2018). Self esteem pada anak usia sekolah dasar untuk pencegahan kasus bullying. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Sekolah Dasar (Jp2sd), 6(1), 36–46.

Amalia, R., & Pahrul, Y. (2019). Intervensi Konselor Sekolah untuk meningkatkan Self Esteem Bagi Anak Keluarga Broken Home. Jurnal Pendidikan Tambusai, 3(1), 632–640.

Bunu, H. Y., & Romiaty, S. (2020). penerapan layanan konseling kelompok dengan pendekatan rational emotive behavior teraphy untuk mengentaskan self esteem yang rendah pada siswa MAN Kota Palangka Raya. Universitas Palangka Raya.

Farida, W., Dahlan, S., & Widiastuti, R. (2018). Penggunaan Layanan Konseling Kelompok Teknik Assertive Training Untuk Meningkatkan Self Esteem Siswa. ALIBKIN (Jurnal Bimbingan Konseling), 6(2).

Halawa, A. (2020). Self-Esteem Remaja Putri Yang Mengalami Overweight Di Smp Dharma Wanita Surabaya. Jurnal Keperawatan, 9(1), 24–32.

Kiling, I. Y., Takoy, M., Ayuningsi, F., Wila, H., Mita, T. L., Seda, E. K., & Bani, T. (n.d.). Hubungan Sosial Remaja di Nusa Tenggara Timur Selama Pandemi Covid-19. Temu Ilmiah Nasional, 2807, 84.

Ledi, K. (2019). Efektifitas Layanan Konseling Kelompok Untuk Meningkatan Self Esteem Pada Siswa Kelas Xi Smk Muhammadiyah 2. Sosioedukasi: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan Dan Sosial, 8(2), 109–121.

Lutfiah, L. (2020). Teknik Rational Emotive Therapy (RET) dalam Meningkatkan Self Esteem Santri Korban Body Shaming (Studi Kasus di Pondok Pesantren Raudhatul Qoni’in, Cipare Gede, Kota Serang). UIN SMH BANTEN.

Mukaromah, E. (2021). Penerapan Teknik Rational Emotive Behavioral Therapy (REBT) Dalam meningkatkan Self Esteem Anak Jalanan (Studi di Kelurahan Cipocok Jaya Kota Serang Provinsi Banten). UIN SMH BANTEN.

Pardede, J. A., Hutajulu, J., & Pasaribu, P. E. (2020). Harga Diri dengan Depresi Pasien Hiv/aids. Jurnal Media Keperawatan: Politeknik Kesehatan Makassar, 11(01), 57–64.

Rahmat, P. S. (2021). Perkembangan peserta didik. Bumi Aksara.

Refnadi, R. (2018). Konsep self-esteem serta implikasinya pada siswa. Jurnal Educatio: Jurnal Pendidikan Indonesia, 4(1), 16–22.

Saiful, S., & Nikmarijal, N. (2020). Meningkatkan Self-Esteem Melalui Layanan Konseling Individual Menggunakan Pendekatan Rational Emotif Behaviour Therapy (REBT). IJoCE: Indonesian Journal of Counseling and Education, 1(1), 6–12.

Susantyo, B. (2011). Memahami perilaku agresif: Sebuah tinjauan konseptual. Sosio Informa, 16(3).

Tiara, M. (2022). Pengaruh Layanan Konseling Kelompok Rational Emotive Behavior Therapy Terhadap Self Esteem Pada Peserta Didik Kelas Viii Di Smp Negeri 14 Bandar Lampung. Uin Raden Intan Lampung.

Downloads

Published

2022-05-30

How to Cite

Anuar, A. B., Fahmi, A., Zainuri, M. I., & Hisma, S. (2022). PENERAPAN TEKNIK RATIONAL EMOTIVE BEHAVIORAL THERAPY (REBT) UNTUK MENINGKATKAN SELF ESTEEM SISWA SMAN 1 PALOPO. Educouns Journal: Jurnal Pendidikan Dan Bimbingan Konseling, 3(1), 161 - 167. https://doi.org/10.53682/educouns.v3i1.4142

Issue

Section

Articles