Peran Pendidikan Pancasila sebagai Pembentuk Karakter Mahasiswa
DOI:
https://doi.org/10.53682/jce.v7i1.6165Abstract
The Role of Pancasila Education as a Student Character Builder. This article was prepared to find out whether there is a role of Pancasila education in the formation of student character. Pancasila education in higher education can be expected as the spearhead of character building for students so that students can practice the precepts contained in Pancasila well in their daily lives. Because the precepts contained in Pancasila are the basic values of the state that are intact so that the basis of the state can have an important meaning for the Indonesian nation and closely related to Indonesian society. The research method used is a literature study, where researchers read and search for information through books, journals, and other literature sources relevant to the topic discussed. The results of this study indicate that the role of Pancasila education at the tertiary level has an important impact on improving student character, because Pancasila has an important and major influence on efforts to develop intelligence, imagination, character and noble character if Pancasila is practiced in everyday life properly and correctly
References
Dolonseda, H. P., Tokio, C. A. V, Kaempe, T. W., & Mesra, R. (2022). Realitas Pendidikan Dan Kondisi Ekonomi Keluarga Petani Wortel Di Kelurahan Rurukan. 7(4).
Gunawan, R. Z., Fatma, &, & Najicha, U. (2022). Peran Pendidikan Kewarganegaraan Dalam Membangun Karakter Moral Pelajar Di Era Modern. Jurnal Kewarganegaraan, 6(1).
Hidayah, N., Ambarningrum, T., & Najicha, F. U. (2022). Implementasi Nilai-Nilai Pancasila Di Era Pandemi Covid 19. Jurnal Kewarganegaraan, 6(2).
Hidayat, M. F., & Mesra, R. (2022). Peran Anak Muda Setempat dalam Budaya Goba-Goba di Nagari Bidar Alam, Solok Selatan. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Budaya, 8(3), 1117. https://doi.org/10.32884/ideas.v8i3.949
Hidayat, M. F., Muyu, C. V, & Mesra, R. (2023). Peran guru dalam meningkatkan disiplin siswa di SMA Negeri 1 Motoling. Urnal Integrasi Dan Harmoni Inovatif Ilmu-Ilmu Sosial (JIHI3S), 3(5), 525–532. https://doi.org/10.17977/um063v3i52023p525-532
Lanawaang, J. J., & Mesra, R. (2023). Faktor Penyebab Anak Putus Sekolah di Kelurahaan Tuutu Analisis Pasal 31 Ayat 1, 2, dan 3 UUD 1945. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 9(2), 1375–1381. https://doi.org/10.58258/jime.v9i1.5103/http
Lestari, S. O., & Kurnia, H. (2022). Peran Pendidikan Pancasila Dalam Pembentukan Karakter. Jurnal Citizenship: Media Publikasi Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 5(1), 25. Https://Doi.Org/10.12928/Citizenship.V5i2.23179
Mesra, R. (2023). Patterns of Social Adaptation of Boarding Students With Local Communities in Gunung Pangilun Village, North of Padang Sub-district, Padang City. Unima International Conference on Social Sciences and Humanities (UNICSSH 2022), 1660–1668. Atlantis Press.
Pattisamallo, N., Tuerah, P. R., Sumual, S. D. M., Kalangie, T. C., Katili, S., Workala, R., & Mesra, R. (2023). Kontribusi Pedagogis Kondisi Ekosistem Kampus Bagi Lingkungan Internal Kaitannya dengan Motivasi Belajar Peserta Didik. 8(2), 389–395.
Ratri, E. P., & Najicha, F. U. (N.D.). Urgensi Pancasila Dalam Menanamkan Jiwa Nasionalisme Pada Generasi Muda Di Era Globalisasi. Http://Ejurnal.Unisri.Ac.Id/Index.Php/Http://Ejurnal.Unisri.Ac.Id/Index.Php/
Reihan Agistiara - Artikel Pkn. (N.D.).
Rizqullah, T. M., & Najicha, F. U. (2022). Pegimplementasian Ideologi Pancasila Dalam Kehidupan Berbangsa Dan Bernegara. Jurnal Kewarganegaraan, 6(2).
Salainti, Y., Pijoh, F. A., Mongdong, N., & Mesra, R. (2023). Kurangnya Perhatian Orang Tua Terhadap Pergaulan Bebas Pelajar di Kelurahan Watulambot. 7(2), 1022–1029. https://doi.org/10.58258/jisip.v7i1.4681/http
Sari, R., Ulfatun Najicha, F., & Artikel, I. (2022). Memahami Nilai-Nilai Pancasila Sebagai Dasar Negara Dalam Kehidupan Masyarakat. Http://Journal.Unnes.Ac.Id/Sju/Index.Php/Harmony
Siahaan, C., Laia, A. P., & Adrian, D. (2022). Studi Literatur: Media Sosial “Tiktok” Dan Pembentukan Karakter Remaja. Syntax Literate: Jurnal Ilmiah Indonesia, 7(4), 4939–4950.
Subambang Sekolah Tinggi Teologi Tabernakel Indonesia Jl Johor No, B. (2021). Nilai-Nilai Pancasila Sebagai Dasar Pembentukan Karakter Mahasiswa. In Jamp: Jurnal Adminitrasi Dan Manajemen Pendidikan (Vol. 4). Http://Journal2.Um.Ac.Id/Index.Php/Jamp/
Susanti, R. (N.D.). Penerapan Pendidikan Karakter Di Kalangan Mahasiswa.
Tama, S. P., Sari, N., Anwar, K., Pertiwi, M., & Mesra, R. (2023). Kreativitas Guru Ppkn Dalam Pembelajaran Daring Pada Masa Pandemi Covid 19 Di Sma Muhammadiyah Padang Panjang. 8(1), 188–194.
Tuerah, P. R., Mokoagow, R. R., Ansyu, S., & Mesra, R. (2023). Faktor-Faktor Yang Menghambat Keaktifan Belajar Siswa Kelas IV SD Inpres Timbukar Tahun Ajaran 2022 / 2023. 8(2), 412–417.
Wangi, B., Tuerah, P. R., Sumual, S. D. M., Hengkeng, N., & Mesra, R. (2023). Budaya Menjalani Rutinitas Struktural dalam Dunia Pendidikan Berdasarkan Sudut Pandang Sosiologis dan Manajemen Pendidikan. 8(2), 432–439.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Muhammad Raya Hayqal, Fatma Ulfatun Najicha
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.