PENGARUH MOTIVASI BELAJAR DAN DISIPLIN BELAJAR TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA DI SMKS POOPO
DOI:
https://doi.org/10.53682/jpeunima.v6i1.12626Keywords:
Learning Motivation, Learning Discipline, Learning OutcomesAbstract
This study aims to determine the effect of learning motivation and learning discipline on student learning outcomes at SMKS Poopo. The tendency to learn less is due to time wasted with mobile phone playing activities and lack of encouragement from family at home and teachers at school to encourage students to learn. This study involved 32 students of grade XI at SMKS Poopo, Variable X1 Learning Motivation, Variable X2 Learning Discipline and Variable Y Learning Outcomes. Partially, the motivation variable influences student learning outcomes, namely based on the t test of 2.126 which is greater than t table with a probability of 0.037. Likewise, learning discipline influences student learning outcomes as seen from the t test of 2.253 which is greater than t table with a probability of 0.027. Although X1 and X2 do not significantly affect Y. shown from the results of the F test obtained Fcount = 2.898. with a probability / significance of 0.061> 0.05 so that Ho is accepted and Ha3 is rejected.
Keywords: Learning Motivation, Learning Discipline, Learning Outcomes
References
Fadhilah, N., & Mukhlis, A. M. A. (2023). Pengaruh Disiplin Belajar dan Interaksi Teman Sebaya Terhadap Hasil Belajar Siswa. EDUKATIF: JURNAL ILMU PENDIDIKAN.
Ishak, R., Husain, A. S., Elpisah, E., & Yahya, M. (2022). Pengaruh Motivasi, Disiplin Dan Kreativitas Terhadap Hasil Belajar Siswa Ekonomi SMAN 6 Wajo. EQUILIBRIUM: Jurnal Ilmiah Ekonomi dan Pembelajarannya.
Kandori, I. (2023). PENGARUH PENGGUNAAN APLIKASI GOOGLE SEBAGAI SUMBER BELAJAR DAN MOTIVASI BELAJAR TERHADAP PRESTASI BELAJAR PADA MATA PELAJARAN EKONOMI KELAS IX DI SMA NEGERI 1 TONDANO. Literacy: Jurnal Pendidikan Ekonomi, 4(1), 159-165. https://doi.org/10.53682/jpeunima.v4i1.7055
Khairinal, K., Kohar, F., & Fitmilina, D. (2020). Pengaruh motivasi belajar, disiplin belajar, dan lingkungan teman sebaya terhadap hasil belajar ekonomi siswa Kelas XI IPS SMAN Titian Teras. Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Ilmu Sosial.
Leobisa, J., & Namah, M. G. (2022). Pengaruh Disiplin dan Motivasi Belajar terhadap Prestasi Belajar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan.
Lomu, L., & Widodo, S. A. (2018). Pengaruh motivasi belajar dan disiplin belajar terhadap prestasi belajar matematika siswa.
Meyanti, I. G. A. S., Atmadja, N. B., & Pageh, I. M. (2021). Kontribusi Motivasi Belajar, Disiplin Belajar, Dan Sikap Sosial Terhadap Hasil Belajar IPS. Jurnal Pendidikan IPS Indonesia.
Prabowo, R. A., Hita, I. P. A. D., Lubis, F. M., Patimah, S., Eskawida, E., & Siska, S. (2023). Pengaruh Motivasi Terhadap Hasil Belajar Dribbling Permainan Bola Basket. Journal on Education.
Pratama, H. J., & Ghofur, M. A. (2021). Pengaruh motivasi belajar dan lingkungan belajar terhadap hasil belajar mata pelajaran ekonomi siswa saat pembelajaran daring. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan.
Primarni, A., Tholkhah, I., & Ipung, E. (2024). Pengaruh Motivasi Belajar dan Disiplin Belajar terhadap Hasil Belajar IPS pada Kelas VII MTsN 2 Bogor. Jurnal Dirosah Islamiyah
Putra, D. R. (2020). Pengaruh Minat Baca, Disiplin Belajar Dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Mahasiswa Pada Mata Kuliah Matematika Bisnis di Program Studi Manajemen Universitas Putra Indonesia YPTK Padang”. Jurnal Education And Development.
Rooroh, A. R. (2023). Pengaruh Pembelajaran Daring dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Mahasiswa Jurusan Pendidikan Ekonomi Unima. SEIKO: Journal of Management & Business.
Yeni, D. F., Putri, S. L., & Setiawati, M. (2022). Pengaruh Motivasi Belajar Siswa Terhadap Hasil Belajar Siswa SMP N 1 X Koto Diatas. PROMOSI (Jurnal Pendidikan Ekonomi)
Sudarmanto, R.Gunawan. (2020). Analisis Regresi Linier Ganda dengan SPSS. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Sugiyono. (2021). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Bandung: Alfabeta.
Taroreh, J., Kandori, I., & Manaese, R. (2023). PENGARUH MOTIVASI BELAJAR SISWA DAN MINAT BELAJAR TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN EKONOMI DI SMA N 1 MODOINDING. Literacy: Jurnal Pendidikan Ekonomi, 4(1), 135-148. https://doi.org/10.53682/jpeunima.v4i1.7067
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Gilly M. Tiwow , Livilia F. Aseng, Febryani Rattu

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.