PENGARUH PEMANFAATAN SOSIAL MEDIA DAN MOTIVASI BELAJAR TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA MANAJEMEN PERKANTORAN DAN LAYANAN BISNIS KELAS X DI SMK NEGERI 1 BITUNG
DOI:
https://doi.org/10.53682/jpeunima.v6i1.12645Keywords:
Use of Social Media, Learning Motivation, Learning OutcomesAbstract
This study aims to determine the effect of social media utilization and learning motivation on the learning outcomes of office management and business service class X students at SMK Negeri 1 Bitung. This study uses a quantitative approach and uses primary data through distributing questionnaires to 75 office management and business service class X students at SMK Negeri 1 Bitung. The results of the study obtained a multiple linear regression equation Ŷ = 5.011 + 0.546 X₁ + 0.405X₂. learning motivation has a significant effect on learning outcomes with a t-count value> t-table, namely (6.800> 1.993). Then the results of the F test prove that the use of social media and learning motivation simultaneously have a significant effect on the learning outcomes of office management and business service class X students at SMK Negeri 1 Bitung with an F-count value greater than the F-table, namely (557.18> 3.12) with a significance value of 0.000 <0.05. The conclusion is that the use of social media and learning motivation have a significant effect both partially and simultaneously on the learning outcomes of office management and business services students of class X at SMK Negeri 1 Bitung.
Keywords: Use of Social Media, Learning Motivation, Learning Outcomes
References
Agustini, K., & Ngarti, J. G. (2020). Pengembangan video pembelajaran untuk meningkatkan motivasi belajar siswa menggunakan model R&D. Jurnal ilmiah pendidikan dan pembelajaran,
Andriyani, D., & Samiyem, S. (2022). Peningkatan Prestasi Belajar Melalui Metode Resitasipada Pelajaran Matematika. Trihayu: Jurnal Pendidikan Ke-SD-an, 8(3), 1435-1441.
Komalasari, F., Martini, A., & Juanda, R. Y. (2023). PENGARUH MODEL INDEX CARD MACTH TERHADAP PRESTASI BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN IPS. Sebelas April Elementary Education,
Kandori, I. (2023). PENGARUH PENGGUNAAN APLIKASI GOOGLE SEBAGAI SUMBER BELAJAR DAN MOTIVASI BELAJAR TERHADAP PRESTASI BELAJAR PADA MATA PELAJARAN EKONOMI KELAS IX DI SMA NEGERI 1 TONDANO. Literacy: Jurnal Pendidikan Ekonomi, 4(1), 159-165. https://doi.org/10.53682/jpeunima.v4i1.7055
Kuhu, F., Kambey, . J. ., Kandori, I., & Wokas, S. . (2024). PENGARUH INTENSITAS PENGGUNAAN SMARTPHONE DAN SUMBER BELAJAR TERHADAP KEMAMPUAN KOGNITIF SISWA SMKS KRISTEN 2 TOMOHON. Literacy: Jurnal Pendidikan Ekonomi, 5(1), 38-44. https://doi.org/10.53682/jpeunima.v5i1.8915
Nurfadhillah, S., Ningsih, D. A., Ramadhania, P. R., & Sifa, U. N. (2021). Peranan media pembelajaran dalam meningkatkan minat belajar siswa SD Negeri Kohod III. Pensa
Oktaviana, E. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Sosial Terhadap Prestasi Belajar Peserta Didik Di SMPN 2 Seputih Agung Kabupaten Lampung Tengah (Doctoral dissertation, IAIN Metro).
Putri, N. E. (2022). HUBUNGAN ANTARA MINAT BELAJAR DENGAN HASIL BELAJAR SISWA DALAM MATA PELAJARAN IPA KELAS IV SD NEGERI 064025 FLAMBOYAN RAYA KEC. MEDAN TUNTUNGAN TAHUN AJARAN 2021/2022 (Doctoral dissertation, UNIVERSITAS QUALITY).
Syafira, I. (2020). Pemanfaatan media sosial sebagai media pemasaran online pada Busana Muslim Siva di Sidoaarjo. UIN Sunan Ampel Surabaya.
Ulfah, A. (2020). Pemanfaatan media sosial sebagai media pembelajaran bahasa Indonesia di masa pandemi. SENASBASA.
Uno, H. B. (2023). Teori motivasi dan pengukurannya: Analisis di bidang pendidikan. Bumi Aksara.
Watung, S., Kandori, I., & Mambu, R. (2022). PENGARUH LITERASI EKONOMI DAN MOTIVASI BELAJAR TERHADAP EEFEKTIVITAS PEMBELAJARAN SISWA JURUSAN AKUNTANSI KEUANGAN DAN LEMBAGA SMK NEGERI 2 TONDANO. Literacy: Jurnal Pendidikan Ekonomi, 3(1), 118-124. https://doi.org/10.53682/jpeunima.v3i1.4050
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Seinca, Joseph P. Kambey, Amsje Winokan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.