PENGARUH INTENSITAS PENGGUNAAN SMARTPHONE DAN SUMBER BELAJAR TERHADAP KEMAMPUAN KOGNITIF SISWA SMKS KRISTEN 2 TOMOHON

Authors

  • Fanly Kuhu Universitas Negeri Manado
  • Joseph Kambey UNIVERSITAS NEGERI MANADO
  • Iwan Kandori UNIVERSITAS NEGERI MANADO
  • Starry Wokas UNIVERSITAS NEGERI MANADO

DOI:

https://doi.org/10.53682/jpeunima.v5i1.8915

Keywords:

Penggunaan Smartphone, Sumber Belajar, Kemampuan Kognitif

Abstract

This research aims to determine the partial and simultaneous influence of the intensity of smartphone use and learning resources on the cognitive abilities of FASE E Class X and XI in SMKS Kristen 2 Tomohon students. This research method uses quantitative methods with multiple regression analysis with a total of 51 respondents, class X and XI FASE E students. The research results show that the t value for the intensity of Smartphone use is greater than the t table (3.675 > 1.677) while the t value for Learning Resources is also greater than the t table (2.034 > 1.677) where it can be concluded that there is a partially significant influence on the intensity of Smartphone use and learning resources on students' cognitive abilities, the simultaneous influence can be seen from the calculated f value where the calculated f is greater than f table (8.618> 3.19) meaning that there is a significant simultaneous influence on the intensity of smartphone use and learning resources on FASE students' cognitive abilities E Class X and XI at Christian Vocational School 2 Tomohon.

Author Biography

Fanly Kuhu, Universitas Negeri Manado

Joseph P. kambey

Starry S.D Wokas

References

Bawole, J. J. ., Tamboto, H. D. J. ., Watung, S. R., & Wantah, E. (2021). Pengembangan Konten Materi Jurnal Umum Berbasis Instagram Pada Kelas X Jurusan Akuntansi Di SMK Negeri 1 Manado. Literacy: Jurnal Pendidikan Ekonomi, 2(2), 1-8.

Dame, J., Manongko, A., & Hutagalung, E. (2022). Pemanfaatan Internet Dalam Pembelajaran Pada Mata Pelajaran Kearsipan Kelas X Otkp (Otomatisasi Tata Kelola Perkantoran) SMK N 1 Modoinding. Literacy: Jurnal Pendidikan Ekonomi, 3(2), 96-104.

Indari, P., Hanafi, Y., Safitri, B. I. Y., & Hartini, S. (2020). Upaya meningkatkan hasil belajar kognitif ips materi kegiatan ekonomi melalui penerapan video bandicam pada siswa kelas iv sd negeri nolobangsan. Prosiding Pendidikan Profesi Guru Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Ahmad Dahlan, 209-218.

Indriyani, L. (2019). Pemanfaatan media pembelajaran dalam proses belajar untuk meningkatkan kemampuan berpikir kognitif siswa. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP 2(1),17-26.

@article{Kandori_2022, title={PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN E-LEARNING BERBASIS ANDROID PADA GURU GURU SMA DI TONDANO}, volume={3}, ISSN={2774-9185}, url={http://dx.doi.org/10.53682/literacyjpe.v3i1.4661}, DOI={10.53682/literacyjpe.v3i1.4661}, number={1}, journal={Literacy: Jurnal Pendidikan Ekonomi}, publisher={Universitas Negeri Manado}, author={Kandori, Iwan}, year={2022}, month=jun, pages={218–228} }

Manoppo, J. A. ., Tawas, Y. ., & Palangda, L. . (2022). Pengaruh Pengawasan Orang Tua Dan Pemanfaatan Iptek Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas XII IPA Dan XII IPS DI SMA N 1 Dumoga. Literacy: Jurnal Pendidikan Ekonomi, 3(1), 52-58.

Sugiyono (2019).Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alphabet

Sobon, K. dan Mangundap J.M. (2019). Pengaruh Penggunaan Smartphone Terhadap Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar di Kecamatan Mapanget, Kota Manado. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 3(1), 52-64.

Downloads

Published

2024-06-28

How to Cite

Kuhu, F., Kambey, . J. ., Kandori, I., & Wokas, S. . (2024). PENGARUH INTENSITAS PENGGUNAAN SMARTPHONE DAN SUMBER BELAJAR TERHADAP KEMAMPUAN KOGNITIF SISWA SMKS KRISTEN 2 TOMOHON. Literacy: Jurnal Pendidikan Ekonomi, 5(1), 38-44. https://doi.org/10.53682/jpeunima.v5i1.8915

Issue

Section

Articles