Implementasi program pembelajaran calistung pada peserta didik kelas II di MI Salafiyah Tanon
DOI:
https://doi.org/10.53682/jpjsre.v5i2.9354Keywords:
Implementasi, Kesulitan Calistung, Peserta DidikAbstract
Reading, writing, and arithmetic (calistung) are fundamental skills that every individual must possess in order to recognize letters and numbers. The problem of calistung learning can be found in elementary school students, especially in lower grades. This research employs a descriptive qualitative research method. The research instruments consist of interviews and observation sheets. The data analysis technique in this research utilizes the Miles and Huberman model. The aim of this research is to enhance the calistung abilities of second-grade students at MI Salafiyah Tanon. This research focuses on the implementation of calistung learning programs, including planning, implementation, obstacles, and evaluation. Additionally, this research also discusses the positive and negative impacts of the calistung learning program conducted at MI Salafiyah Tanon.
References
Abdi, H. (2021). Pendidikan adalah Proses Pengubahan Sikap, Kenali Pengertiannya Menurut Para Ahli. Diakses pada 19 Januari 2023 dari https://www.liputan6.com/hot/read/5307264/pendidikan-adalah-proses-pengubahan-sikap-kenali-pengertiannya-menurut-para-ahli
Fathurrohman, I., dan Ulya, H. (2021). Analisis Keterampilan Membaca Permulaan dan Berhitung pada Siswa Sekolah Dasar. WASIS Jurnal Ilmiah Pendidikan 2(2):79—87.
Sufa, F.F., dan Setiawan, M.H.Y. (2020). Memberikan Pemahaman tentang Membaca Menulis Menghitung (Calistung) kepada Orang Tua untuk Anak Usia Dini. Adi Widya: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4 (2), 83—89.
Rachman, Y.A. (2019) Mengkaji Ulang Kebijakan Calistung pada Anak Usia Dini. Jurnal Kajian dan Pengembangan Umat, 14—22.
Hendrayani, A. (2018). Peningkatan minat baca dan kemmapuan membaca pesrta didik kelas rendah melalui penggunaaan realding corner. Jurnal Penelitian Pendidikan, 235—248.
Sanjaya, W. (2013). Penelitian Pendidikan Jenis, Metode dan Prosedur. Jakarta Kencana Media Group.
Montessori, M. (2020). Montessori’s Own Handbook. Yogyakarta: PT. Bentang Pustaka.
Kwing, S., May, K., dan Mcbride, C. (2020). Journal of Experimental Child Parents ’ characteristics , the home environment , and children’s numeracy skills : How are they related in low- to middle-income families in the Philippines? Journal of Experimental Child Psychology, 192, 104780. https://doi.org/10.1016/j.jecp.2 019.104780.
Rizki, A.S.C., dan Bakhtiar, A.M. (2022). Problematika Membaca Menulis dan Berhitung (Calistung) pada Peserta Didik Kelas Rendah Sekolah Dasar. Jurnal Magistra, 13 (2), 110—128.
Djamaluddin, A., dan Wardana. (2019). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: CV Kaaffah Learning Center.
Rusandi., dan Rusli, M. (2021). Merancang Penelitian Kualitatif Dasar/Deskriptif dan Studi Kasus. Al-Ubudiyah Jurnal Pendidikan dan Studi Islam, 2 (1), 48—60.
Baunsele, A. B. (2022). Peranan Mahasiswa KKN Dalam Penguatan Literasi Di SDK Yaswari Benlutu. Jurnal Inovasi Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 2 (2).
Ifrida, F., Huda, M., Prayitno, H. J., & ... (2023). Pengembangan dan Peningkatan Program Kemampuan Literasi dan Numerasi Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Kampus Mengajar, 3 (1). http://journals.alptkptm.org/index.php/jikm/article/view/94
Astuti, A. W., Drupadi, R., & ... (2021). Hubungan Penggunaan Media Kartu Huruf dengan Kemampuan Membaca Permulaan Anak Usia 5-6. Journal of Islamic Early Childhood Education, 4 (1). http://ejournal.uinsuska.ac.id/index.php/KINDERGARTEN/article/view/11958.
Samosir, A., Priyanti, D., & Simamora, M.T. (2022). PROGRAM KELOMPOK BELAJAR SEKOLAH Negeri 091503 PEMATANG TANAH JAWA DENGAN PENDEKATAN DIRECT INSTRUCTION. ABDIMAS MANDIRI Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 2 (1) https://ejournal.politeknikmbp.ac.id/index.php/abdimaspkm/article/view/122
Utami, N. R., dkk. (2021). Supervisi Pendidikan. Yayasan Kita Menulis
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 JURNAL PARADIGMA : Journal of Sociology Research and Education
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.