THE ANALYSIS OF THE FORM OF GELUNG TEMPLE AT PEMAKSAN PANTI BATUR SARI TEMPLE IN WERDHI AGUNG VILLAGE BOLAANG MONGONDOW DISTRICT

Authors

  • I Komang Riski Jaya Fakultas bahasa dan Seni, Universitas Negeri Manado
  • Meyer Worang Matey Universitas Negeri Manado
  • Ferdinand Pangkey Universitas Negeri Manado

DOI:

https://doi.org/10.53682/soculijrccsscli.v3i2.7959

Keywords:

Gelung Candi, Panti Batur Sari Temple, Form, Function and Meaning

Abstract

This research was conducted in Werdhi Agung Village, Bolaang Mongondow Regency, North Sulawesi, which is the location of the Pemaksan Panti Batur Sari Temple. This research aims to reveal and describe the form, function and meaning contained in the Gelung Temple of Pura Panti Batur Sari from a religious and aesthetic perspective from a Hindu religious perspective. This research uses a qualitative approach to obtain actual information to answer existing problems. The data sources obtained in this research were obtained from observation, interviews with sources, and literature study. From the research results, it is known that the Gelung Temple at Pemaksan Panti Batur Sari Temple has a tall shape and a roof that tapers upwards as a symbol of a mountain. The temple is divided into three parts, namely the foot of the temple, the body of the temple, and the roof of the temple. Organic ornaments were also found, namely Flora, Fauna, Humans. Most of the ornaments in Gelung Temple are also realized in the form of Lelengisan ornaments.

References

Andayani, Putu Eka Sari. (2015). Konsep Pemujaan di Pura Negara Gembur Anglayang Desa Kubutambahan Kabupaten Buleleng. Skripsi. Denpasar.

Arifin, F. (2016). Representasi simbol candi Hindu dalam kehidupan manusia: Kajian linguistik antropologis. Jurnal Penelitian Humaniora, 16(2), 12-20.

Ashari, M. (2013). Studi Bentuk, Fungsi Dan Makna Ornamen Makam Di Kompleks Makam Raja-Raja Bugis. Dewa Ruci: Jurnal Pengkajian dan Penciptaan Seni, 8(3).

Chawari, M. (2000). Bentuk Dan Arti Seni Hias Pada Masjid Besar Kauman Yogyakarta. Berkala Arkeologi, 20(1), 110-124.

Erdansyah, F. (2011). Simbol dan Pemaknaan Gerga Pada Rumah Adat Batak Karo di Sumatra Utara. Dewa Ruci: Jurnal Pengkajian dan Penciptaan Seni, 7(1).

Gelebet, I Nyoman, dkk. (1982). Arsitektur Tradisional Daerah Bali. Denpasar: Proyek Inventarisasi Kebudayaan Daerah Kanwil Depdikbud Propinsi Bali.

Gelebet, I Nyoman, dkk. (2002). Arsitektur tradisional Daerah Bali. Denpasar: Proyek Pengkajian Dan Pemanfaatan Sejarah Dan Tradisi Bali,

Goris, R. (2012). Sifat Religius Masyarakat Pedesaan Di Bali. Denpasar; Udayana University Press.

Gunawan, I Made. (2021). “Bale Kul-Kul Pura Pajenengan Desa Werdhi Agung Kabupaten Bolaang Mongondow Kajian Makna, Fungsi Dan Bentuk” Skripsi untuk memperoleh gelar sarjana pendidikan S-1 Program Studi Pendidikan Seni Rupa, Universitas Negeri Manado.

Gunawan, Imam. (2013). Metode Penelitian Kualitatif: Teori dan Praktik. Jakarta: Bumi Aksara.

Hardy, I G. N. W, dan Jerobisonif Aplimon. (2020). Makna Simbolis Kori Agung Dalam Kehidupan Ritual Masyarakat Hindu di Bali. Kupang NTT; Program Studi Arsitektur, Universitas Nusa Cendana.

Koentjaraningrat.(1997). Pengantar Antropologi. Pokok-Pokok Etnografi II. Jakarta: Penerbit Rineka Cipta.

Manus, J. (2012). Makna Motif Ornamen Pada Waruga di Minahasa. Dewa Ruci: Jurnal Pengkajian dan Penciptaan Seni, 7(3).

Mardiwarsito, L. (1978). Kamus Jawa Kuna Indonesia. Ende-Flores: Penerbit Nusa Indah-PercetakanArnoldus.

Mardiwarsito, L. (1981). Kamus Jawa Kuna Indonesia. Ende-Flores: Penerbit Nusa Indah-Percetakan Arnoldus.

Margono, S. (2003). Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Miles, M.B & Huberman A.M. (1984). Analisis Data Kualitatif.

Moesilah dan Sudarman. (1983). Penuntun Praktek Kerajinan Ukir Kayu. Jakarta: Depdikbud.

Nawawi, Hadari. (1993). Metode Penelitian Sosial, Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.

Pangkey, Ferdinand. (2004). Relief Pada Waruga Di Minahasa Dalam Perspektif Etnografis Dan Estetis. Tesi, Universitas Gadjah Mada.

Pujaastawa, I.B.G. (2002). Filosofi Kebudayaan Bali Dari Perspektif Antropologi. Materi Penataran Kebudayaan Dan Pariwisata Untuk Praktisi Pariwisata Bali.

Ratni, N. P. (2020). Fungsi Dan Keistimewaan Makna Candi Prambanan Bagi Umat Hindu Di Indonesia. Jurnal Penelitian Agama Hindu, 4(4), 200-212.

Samiyasa, I Wayan. (2021). “Kajian Fungsi Dan Makna Lamak Dalam Perayaan Hari Raya Galungan Dan Kuningan” Skripsi untuk memperoleh gelar sarjana pendidikan S-1 Program Studi Pendidikan Seni Rupa, Universitas Negeri Manado.

Shaman, H. (1992). Mengenali Dunia Seni Rupa. Semarang: IKIP Press.

Soekmono. (1981). Pengantar Sejarah Kebudayaan Indonesia. Yogyakarta: Penerbit Yayasan Kanisius (anggota IKAPI).

Suharsimi, Arikunto. (2005). Manajemen Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.

Sumardjo, Jakob. (2006). Estetika Paradoks. Bandung: Sunan Ambu Press.

Susanto, M. (2002). Diksu Rupa. Yogyakarta: Kanisius.

Wibowo, B. A. (2016). Pemaknaan Lingga-Yoni Dalam Masyarakat Jawa-Hindu Di Kabupaten Banyuwangi Provinsi Jawa Timur: Studi Etnoarkeologi. E-Jurnal Humanis, 14(1), 9-16.

Downloads

Published

2023-11-24

How to Cite

Jaya, I. K. R., Matey, M. W. ., & Pangkey, F. (2023). THE ANALYSIS OF THE FORM OF GELUNG TEMPLE AT PEMAKSAN PANTI BATUR SARI TEMPLE IN WERDHI AGUNG VILLAGE BOLAANG MONGONDOW DISTRICT. SoCul: International Journal of Research in Social Cultural Issues, 3(2), 845-860. https://doi.org/10.53682/soculijrccsscli.v3i2.7959