THE ANALYSIS OF THE LEARNING PROCESS ON CHOIR EXTRACURRICULAR ACTIVITY AT SENIOR HIGH SCHOOL LEVEL
DOI:
https://doi.org/10.53682/soculijrccsscli.v3i2.7991Keywords:
Choir Extracurricular Learning, SMA Negeri 1 Tondano, Music ArtsAbstract
This study aimed to explore and characterize the extracurricular choir learning activities at SMA Negeri 1 Tondano, with a specific focus on the choir training initiatives implemented to enhance students' creativity in the realm of music. Employing a descriptive qualitative research approach, this study utilized observation, interviews, and documentation as data collection techniques. The research findings revealed that the teachers employed instructional methods including the demonstration, question-and-answer, and exercise techniques. The teachers in charge of the choir extracurricular implemented various strategies such as planning, execution, and assessment. The choir training process encompassed song material preparation, sheet music analysis, and a structured sequence of activities. This sequence commenced with an opening prayer, followed by warm-up exercises incorporating muscle stretching, breathing drills, and vocal warm-ups. Subsequently, students engaged in the practice of analyzed songs, correcting dynamics, vocals, and articulation, while also applying and fortifying expressions and movements in harmony with the song's intended message. The session concluded with advice, motivation, and a closing prayer.
References
Arikunto, Suharsimi. (2020). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik (edisi revisi). Jakarta: Rineka Cipta.
Aryanti, A. (2023). Upaya Meningkatkan Teknik Vokal Pada Paduan Suara Inovatif Dengan Menggunakan Metode Imitasi Dan Drill. Skripsi, Universitas Negeri Yogyakarta.
Asri Kusumaning Patri, 2021. Teknik Dasar Memainkan Musik Vokal Beatbox pada Kelompok Beatbox Nation of Soerabaja, Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Anak Sekolah Dasar, 2(2).
Brittany, M. G. A. (2018). Pelaksanaan Kegiatan Ekstrakurikuler Paduan Suara “Sekar Wangi” SD Negeri Lempuyangwangi. Basic education, 7(17), 1-638.
Depdikbud. (2020). Petunjuk Pelaksanaan Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.
Destiannisa, A. (2012). Implementasi Metode Pendekatan Kognitif Dalam Pembelajaran Paduan Suara. Harmonia: Journal of Arts Research and Education, 12(2).
Destiannisa, A. (2022). Implementasi Metode Pendekatan Kognitif dalam Pembelajaran Paduan Suara. Harmonia Journal Of Arts Research and Education, 12(2).
Dimyati dan Mudjiono. (2020(. Belajar Dan Pembelajaran. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Djamarah, S. B. & Zain, A. (2022). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Fais, M. (2021). Pembelajaran Ekstrakurikuler Rebana Terbang Zipin Di Madrasah Aliyah Negeri 01 Kabupaten Kudus. Skripsi, UNNES.
Hamalik, O. (2021). Kurikulum Dan Pembelajaran. Bandung: PT Bumi Aksara.
Kamara, D., Yensharti, Y., & Syeilendra, S. (2018). Pelaksanaan Kegiatan Ekstrakurikuler Paduan Suara di SMK Negeri 2 Padang. Jurnal Sendratasik, 7(3), 25-30.
MDA, Cindy. (2023). Meningkatkan Kemampuan Bernyanyi dalam Kegiatan Ekstrakurikuler Paduan Suara Melalui Implementasi Metode Pendekatan Kognitif di SMA Negeri Banyumas. Skripsi, UNNES.
Moleong, L. J. (2023). Metode Penelitian Kualitatif (edisi revisi). Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Oktara, B. (2021). Jago Teknik Vokal. Jakarta: Gramedia.
Permatasari, M. I. (2016). Pembelajaran Ekstrakurikuler Paduan Suara Sixer Voice Choir di SMA Negeri 6 Surabaya. Jurnal Pendidikan Sendratasik, 4(1).
Prastowo, A. (2022). Metode Penelitian Kualitatif Dalam Perspektif Rancangan Penelitian. Jakarta: AR-Ruzz Media.
Putri, B. A., & Ardipal, A. (2020). Pelaksanaan Ekstrakurikuler Paduan Suara Di SMA Adabiah 2 Padang. Jurnal Sendratasik, 10(1), 64-74.
Saputri, R. D. (2023). Proses Pembelajaran Seni Musik Bagi Siswa Tunanetra. Harmonia: Journal af Arts and Education, 13(1).
Simanungkalit, N. (2022). Teknik Vokal Paduan Suara. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Sitompul, B. (2021). Paduan Suara Dan Pemimpinnya. Jakarta: BPK Gunung Mulia.
Siyoto, S., & Sodik, A. M. (2021). Dasar Metodologi Penelitian. Yogyakarta: Literasi Media Publishing.
Slameto, (2023). Belajar dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhinya, Jakarta.
Soetopo, H., & Sutarjo, B. (2020). Pengantar Penelitian Kualitatif. Surakarta: UNS.
Soni, A., & Putra, I. E. D. (2018). Pelaksanaan Kegiatan Ekstrakurikuler Paduan Suara Di Smp Negeri 26 Padang. Jurnal Sendratasik, 7(4), 12-18.
Strinariswari, R. L., Susetyo, B., & Raharjo, E. (2015). Strategi pembelajaran ekstrakurikuler paduan suara di SMP Negeri 2 Jepara. Jurnal Seni Musik, 4(1).
Subagyo, J. (2021). Metodologi Penelitian Dalam Teori Dan Praktek. Jakata: PT Rineka Cipta.
Sugiyono. (2022). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta CV.
Sumaryanto, F Totok. 2022. Efektifitas Penggunaan Metode Solfegio Untuk Pembelajaran Keterampilan Bermain Musik Di Sekolah Dasar. Harmonia Journal Of Arts Research and Education, 6(2).
Tezar, Y. (2021). Pembelajaran Ekstrakurikuler Ansambel Gesek Di SMA Negeri 03 Semarang. Skripsi, Unnes.
Tim Pusat Musik Liturgi. (2023). Menjadi Dirigen III. Yogyakarta: PML
Wiratna, S. F. (2023). Metode penelitian lengkap praktis dan mudah dipahami. Yogyakarta: Pustaka Baru Press.