THE USE OF PICTURE CARD MEDIA TO IMPROVE 12TH GRADE STUDENTS’ MASTERY OF GERMAN VOCABULARY

Authors

  • Junita G. Belangkaehe Fakultas bahasa dan Seni, Universitas Negeri Manado
  • Soflies M. E. Bingku Universitas Negeri Manado
  • Prilimercy E. Kojongian Universitas Negeri Manado

DOI:

https://doi.org/10.53682/soculijrccsscli.v3i3.8014

Keywords:

Learning, Learning Media, Language Games, Picture card media

Abstract

The present study aims at describing the use of picture card media to improve 12th grade students’ mastery of German vocabulary. This Classroom Action Research (CAR) is conducted at SMA Negeri 1 Tamako in June to August 2023. The methods used to collect research data are class observations, interviews and tests. This action research uses a qualitative descriptive data analysis methodology which is carried out in two cycles, each cycle includes planning, implementing actions, observing and reflecting. The findings show that the use of picture card media can improve 12th grade students’ mastery of German vocabulary. The increase in student activity can be seen from the average pre-action activity score of 34.61%, cycle I was 3.33% and cycle II was 3.11% of the maximum score. The percentage increase in student activity from pre-action to cycle I was 47.66%, then the percentage increase again from cycle I to cycle II was 7.88%. So the average increase in student activity scores was 9.68%.

References

Agus, M., Rimang, S. S., & Badji, I. R. (2021). Permainan Bahasa (Media Pembelajaran Bahasa Indonesia). Yayasan Ahmar Cendekia Indonesia.

Agustina, A., Syahrul, S., & Atmazaki, A. (2017) Kekerasan Verbal dalam Pilkada DKI Jakarta: Kajian Sosio-Pragmatik-Wacana. Project Report. FBS UNP, Padang. Retrieved from http://repository.unp.ac.id/id/eprint/16404 .

Amini, N., & Suyadi, S. (2020). Media Kartu Kata Bergambar Dalam Meningkatkan Kemampuan Kosakata Anak Usia Dini. PAUDIA: Jurnal Penelitian Dalam Bidang Pendidikan Anak Usia Dini, 9(2), 119-129.

Amini, N., & Suyadi, S. (2020). Media Picture Word Cards in Improving Early Childhood Vocabulary Skills. PAUDIA: Journal of Research in the Field of Early Childhood Education, 9(2), 119-129.

Angreany, F., & Saud, S. (2017). Keefektifan Media Pembelajaran Flashcard Dalam Keterampilan Menulis Karangan Sederhana Bahasa Jerman Siswa Kelas Xi Ipa Sma Negeri 9 Makassar. Eralingua: Jurnal Pendidikan Bahasa Asing dan Sastra, 1(2), 138-146.

Arsyad, A. (2003). Media Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Busyaeri, A., Udin, T., & Zaenudin, A. (2016). Pengaruh penggunaan video pembelajaran terhadap peningkatan hasil belajar mapel IPA di MIN Kroya Cirebon. Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI, 3(1). https://doi.org/10.24235/al.ibtida.snj.v3i1.584.

Fahruddin, F., Rachmayani, I., Astini, B. N., & Safitri, N. (2022). Efektivitas Penggunaan Media Kartu Bergambar Untuk Meningkatkan Kemampuan Berbicara Anak. Journal of Classroom Action Research, 4(1), 49-53.

Farah, D. L. (2019). Pengaruh Penggunaan Kamus Elektronik (E-Dictionary) Tematik Bergambar Pemrograman Visual Basic 6.0 Terhadap Penguasaan Kosakata Bahasa Jepang pada siswa kelas X SMK Negeri Prigen Tahun Ajaran 2018/2019. Hikari, 3(1), 1-11.

Fitriani, E. (2019). Pengembangan Instrument Assessment Hots (High Order Thinking Skill) pada Mata PelajaraN IPS Terintegrasi Nilai-Nilai Pembangunan Karakter Kelas V SD/MI dI Bandar Lampung. Skripsi, UIN Raden Intan Lampung. Retrieved from http://repository.radenintan.ac.id/6566/1/Skripsi%20Full.pdf

Jannah, M., & Hasmawati, H. (2017). Penggunaan Media Kartu Bergambar Dalam Keterampilan Menulis Karangan Sederhana Bahasa Jerman Siswa Kelas Xi Ips Sma Negeri 1 Segeri Kabupaten Pangkep. Eralingua: Jurnal Pendidikan Bahasa Asing Dan Sastra, 1(1), 12-17.

Latifah, I., & Watini, S. (2022). Peran TV Sekolah sebagai Alternatif Media Pembelajaran Jarak Jauh (PJJ) pada TKIT Al Hikmah. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(2), 602-606. https://doi.org/10.54371/jiip.v5i2.463.

Maesaroh, R. (2007). Studi Perbandingan Prestasi Belajar Ilmu Ekonomi antara yang Pembelajarannya Menggunakan Media Grafis dan Media Model pada Siswa Kelas di SMP Negeri 3 Karanganyar dan SMP Negeri i Jaten Tahun ajaran 2006/2007. Skripsi, Universitas Sebelas Maret.

Murwani, Budiman Tampubolon, Ngatiyo. (2013). Peningkatan Hasil Belajar Menulis Karangan Sederhana pada Pembelajaran Bahasa Indonesia dengan Media Gambar Seri di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 2(6).

Nur, A. Z. (2017). Efektivitas Penggunaan Metode Pengajaran Dalam Proses Pembelajaran. Jurnal Al-Ibrah, 6(1).

Prihatini, E. (2017). Pengaruh metode pembelajaran dan minat belajar terhadap hasil belajar IPA. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 7(2). https://doi.org/10.30998/formatif.v7i2.1831

Rahmat, P. S., & Heryani, T. (2014). Pengaruh Media Kartu Kata Terhadap Kemampuan Membaca dan Penguasaan Kosakata. Jurnal Pendidikan Usia Dini, 8(1), 101-110.

Rahmawati, R. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Word Wall terhadap Penguasaan Kosakata Bahasa Arab Siswa Madrasah Tsanawiyah Muhammadiyah Salaka, Kabupaten Takalar. Skripsi, Universitas Hasanuddin. Retrived from http://repository.unhas.ac.id:443/id/eprint/2790

Ramdhan, M. (2021). Metode penelitian. Cipta Media Nusantara.

Rizal, S. U., Maharani, I. N., Ramadhan, M. N., Rizqiawan, D. W., Abdurachman, J., & Damayanti, D. (2016). Media pembelajaran. Retrieved from http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/4310/1/Ebook%20Media%20Pembelajaran.pdf

Saetban, A. A. ., Selly, A. ., Obisuru, A. ., Lelan, Y. ., Beli, S. A. ., & Djou, A. M. . (2023). Peningkatan Kompetensi Guru Dengan Pengenalan Model – Model Dalam Tahapan Penelitian Tindakan Kelas di SMK Negeri Kokar. Indonesian Collaboration Journal of Community Services, 3(1), 80–86. https://doi.org/10.53067/icjcs.v3i1.111

Sholiha, F., & Pujosusanto, A. (2021). Analisis Materi Pembelajaran Bahasa Jerman Pada Buku Deutsch Ist Einfach Kelas XII Untuk Keterampilan Membaca. LATERNE, 10(03), 15-29. https://doi.org/10.26740/lat.v10n03.p15-29

Sofiatin, S. (2019). Hubungan Penguasaan Kosakata Dan Penguasaan Kalimat Efektif Dengan Keterampilan Menuli Esai Siswa Kelas XII SMA Negeri Cigudeg Bogor. Jurnal Lingua, 1(1), 74-89.

Sudjana, N. 2005. Dasar-Dasar Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algensindo.

Suleiman, A. H. (1985). Media Audio-Visual Untuk Pengajaran, Penerangan dan Penyuluhan. Jakarta: PT Gramedia.

Suliadi, F., & Tampubolon, B. (2014). Peningkatan Hasil Belajar Pembelajaran Ipa Dengan Lingkungan Sebagai Sumber Belajar Di Kelas II Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 3(12).

Susanti. (2007). Efektivitas Teknik Permainan Mencocokkan Kata Dan Gambar Untuk Meningkatkan Penguasaan Kosakata Bahasa Prancis. Skripsi. Universitas Pendidikan Indonesia. Retrieved from http://repository.upi.edu/id/eprint/101470

Tarigan, H.G. (1993). Pengajaran Kosakata. Bandung: Angkasa.

Trisyani, R. A., & Ga, M. (2022). Implementation of Task Assignment Method in Stamping Activity Using Frangipani Stem Media to Enhance Creativity in Children of Group B At Kampung Baru Public Kindergarten. Early Childhood Education Development and Studies (ECEDS), 3(1), 45-48.

Unsi, B. T. (2014). Picture Media in Arabic Vocabulary Learning. Tafáqquh: Journal of Islamic Research and Studies, 2(1), 26- 44. https://doi.org/10.52431/tafaqquh.v2i1.18.

Usman, A. (2017). Penggunaan Media Petak Umpet Kosakata dalam Penguasaan Kosakata Bahasa Jerman Siswa Kelas X Bahasa Man Bangkalan. Laterne, 6(1). https://doi.org/10.26740/lat.v6n1.p%25p

Downloads

Published

2024-02-15

How to Cite

Belangkaehe, J. G., Bingku, S. M. E. ., & Kojongian, P. E. . (2024). THE USE OF PICTURE CARD MEDIA TO IMPROVE 12TH GRADE STUDENTS’ MASTERY OF GERMAN VOCABULARY. SoCul: International Journal of Research in Social Cultural Issues, 3(3), 861-869. https://doi.org/10.53682/soculijrccsscli.v3i3.8014