THE ABILITY OF WRITING NEWS ITEM TEXT USING THE TEAM GAME TOURNAMENT LEARNING MODEL ON 8TH GRADE STUDENTS
DOI:
https://doi.org/10.53682/soculijrccsscli.v3i3.8020Keywords:
Learning Model, Team Game Tournament, News Item TextAbstract
This study aims to evaluate the ability to write news item texts of 8th< sup> grade students using the Team Game Tournament learning model This descriptive qualitative research was conducted at SMP Katolik Don Bosco Bitung The data sources were 25 8th< sup> grade students at SMP Katolik Don Bosco Bitung Data collection was done through written test especially news text writing test The results of the study were grouped into four assessment categories: excellent good fair and poor Data analysis revealed that 15 students 60 showed the level of news text writing skills in the excellent category 6 students 24 in the good category 4 students 16 in the fair category and no students were in the less category The conclusion of this study is that the news text writing skills of the 8th< sup> grade students at SMP Katolik Don Bosco Bitung can generally be categorized as good with an average score of 84 2 on a scale range of 0 100 < p>
References
Afifah U U N 2020 Pengaruh Penggunaan Pendekatan Teams Games Tournament TGT Terhadap Kemampuan Menyusun Kalimat Bahasa Indonesia Jurnal Pendidikan Modern 6 1 1 12
Alief 2008 Teknik Peta Pikiran Retrieved from http: aliefnews wordpress com
Anggraeni S W Alpian Y 2019 Penerapan metode Teams Games Tournament TGT untuk meningkatkan kemampuan membaca permulaan siswa kelas I sekolah dasar Premiere Educandum 9 2 181 193
Antika T L Yono R R 2023 Pengaruh penerapan model pembelajaran tipe teams games tournament pada peningkatan hasil belajar siswa kelas VII SMP Bhakti Praja Margadana Kota Tegal Era Lingua: Jurnal Penelitian Bahasa Indonesia Dan Humaniora 1 1 7 16
Dimyati dan Mudjiono 2006 Belajar dan Pembelajaran Jakarta: PT Rineka Cipta
Djiwandono Soernadi M 2008 Tes Bahasa Pegangan Bagi Pengajar Bahasa Jakarta: Indeks
Fauziyah N E H Anugraheni I 2020 Pengaruh Model Pembelajaran TGT Teams Games Tournament Ditinjau dari Kemampuan Berpikir Kritis Pada Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar Jurnal Basicedu 4 4 850 860
Gouldm Eric Robert DiYanni dan William Smith 1989 The Educated Child NewYork: The Free Press
Isjoni 2013 Cooperative Leraning: Mengembangkan Kemampuan Belajar Kelompok Bandung: Alfabeta
Kaswan D 1996 Meningkatkan Kemampuan Menulis Panduan Untuk Mahasiswa dan Calon Mahasiswa Yogyakarta: ANDI Yogyakarta
Kusumawati E D Nur afifah U U Dimas A 2023 Pengaruh Model Pembelajaran Teams Games Tournament TGT terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas I Di SD Negeri Tempuran 1 Global Education Journal 1 4 17 26
Najmi N Rofiq M H Maarif M A 2021 The Effect Of Cooperative Learning Model Type Of Teams Games Tournament Tgt On Student s Learning Achievement At Tarbiyat: Jurnal Pendidikan Islam 4 2
Nurgiyantoro B 2001 Penilaian dalam Pengajaran Bahasa dan Sastra Yogyakarta: BPFE Yogyakarta
Pabur H Liando N V F 2018 A perspective on written corrective feedback Retrieved from http: repository unima ac id:8080 bitstream 123456789 274 1 No 2024 20GCES 202018 20Proceeding 20 20Pabur 20 26 20Liando pdf
Sari M U K Kasiyun S Ghufron S Sunanto S 2021 Upaya Meningkatkan Penguasaan Kosakata Bahasa Indonesia dengan Menggunakan Permainan Anagram di Sekolah Dasar Jurnal Basicedu 5 5 3614 3624
Slavin R E 2015 Cooperative Learning Bandung: Nusa Media
Spencer L M 2016 News Writing Amerika: CreateSpace Independent Publishing Platform
Suardin S Andriani W O L 2021 Studi Komparatif Model Problem Solving Dengan Model Teams Games Tournament Tgt Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Sekolah Dasar Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan 3 1 227 234
Sunadiria A S H 2014 Jurnalistik Indonesia Bandung: Simbiosa Rekatama Media
Suparno 2007 Terampil berbahasa Jakarta: Universitas Terbuka
Surastika R 2020 Meningkatkan Minat Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonseia Melalui Model TGT Teams Games Tournament Jurnal Pendidikan Bahasa 9 4
Suryani A Suarjana I M Artini H 2020 Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TGT Teams Games Tournament Berbantuan Cara Sengkedan dan Metode Bernyanyi untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Materi Faktor dan Kelipatan Indonesian Gender and society journal 1 1 29 34
Tarigan H G 1986 Menulis Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa Bandung: Angkasa
Tarigan H G 1994 Menulis Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa Bandung: Angkasa
Wardana M A W Saddhono K Rakhmawati A 2022 Peningkatan Pemerolehan dan Pembelajaran Bahasa pada Siswa Disleksia melalui Metode Team Games Tournament dengan Menggunakan Media Pembelajaran Berbasis Quizizz JDMP Jurnal Dinamika Manajemen Pendidikan 7 1 71 82