THE ABILITY OF WRITING NEWS ITEM TEXT USING THE TEAM GAME TOURNAMENT LEARNING MODEL ON 8TH GRADE STUDENTS

Authors

  • Dolly Apriani Makasombo Fakultas bahasa dan Seni, Universitas Negeri Manado
  • Susan Monoarfa
  • Intama Jemy Polii

DOI:

https://doi.org/10.53682/soculijrccsscli.v3i3.8020

Keywords:

Learning Model, Team Game Tournament, News Item Text

Abstract

This study aims to evaluate the ability to write news item texts of 8th grade students using the Team Game Tournament learning model. This descriptive qualitative research was conducted at SMP Katolik Don Bosco Bitung. The data sources were 25 8th grade students at SMP Katolik Don Bosco Bitung. Data collection was done through written test, especially news text writing test. The results of the study were grouped into four assessment categories: excellent, good, fair, and poor. Data analysis revealed that 15 students (60%) showed the level of news text writing skills in the excellent category, 6 students (24%) in the good category, 4 students (16%) in the fair category, and no students were in the less category. The conclusion of this study is that the news text writing skills of the 8th grade students at SMP Katolik Don Bosco Bitung can generally be categorized as good, with an average score of 84.2 on a scale range of 0-100.

References

Afifah, U. U. N. (2020). Pengaruh Penggunaan Pendekatan Teams Games Tournament (TGT) Terhadap Kemampuan Menyusun Kalimat Bahasa Indonesia. Jurnal Pendidikan Modern, 6(1), 1-12.

Alief. (2008). Teknik Peta Pikiran. Retrieved from http://aliefnews.wordpress.com/

Anggraeni, S. W., & Alpian, Y. (2019). Penerapan metode Teams Games Tournament (TGT) untuk meningkatkan kemampuan membaca permulaan siswa kelas I sekolah dasar. Premiere Educandum, 9(2), 181-193.

Antika, T. L., & Yono, R. R. (2023). Pengaruh penerapan model pembelajaran tipe teams games tournament pada peningkatan hasil belajar siswa kelas VII SMP Bhakti Praja Margadana, Kota Tegal. Era Lingua: Jurnal Penelitian Bahasa Indonesia Dan Humaniora, 1(1), 7-16.

Dimyati dan Mudjiono. (2006) Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: PT Rineka Cipta

Djiwandono, Soernadi.M. (2008) Tes Bahasa Pegangan Bagi Pengajar Bahasa. Jakarta: Indeks

Fauziyah, N. E. H., & Anugraheni, I. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran TGT (Teams Games Tournament) Ditinjau dari Kemampuan Berpikir Kritis Pada Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(4), 850-860.

Gouldm Eric, Robert DiYanni, dan William Smith. (1989). The Educated Child. NewYork: The Free Press.

Isjoni. (2013). Cooperative Leraning: Mengembangkan Kemampuan Belajar Kelompok. Bandung: Alfabeta.

Kaswan, D. (1996). Meningkatkan Kemampuan Menulis Panduan Untuk Mahasiswa dan Calon Mahasiswa. Yogyakarta: ANDI Yogyakarta.

Kusumawati, E. D., Nur’afifah, U. U., & Dimas, A. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Teams Games Tournament (TGT) terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas I Di SD Negeri Tempuran 1. Global Education Journal, 1(4), 17-26.

Najmi, N., Rofiq, M. H., & Maarif, M. A. (2021). The Effect Of Cooperative Learning Model Type Of Teams Games Tournament (Tgt) On Student's Learning Achievement. At-Tarbiyat: Jurnal Pendidikan Islam, 4(2).

Nurgiyantoro, B. (2001). Penilaian dalam Pengajaran Bahasa dan Sastra. Yogyakarta: BPFE Yogyakarta

Pabur, H., & Liando, N. V. F. (2018). A perspective on written corrective feedback. Retrieved from http://repository.unima.ac.id:8080/bitstream/123456789/274/1/No.%2024%20GCES%202018%20Proceeding%20-%20Pabur%20%26%20Liando.pdf

Sari, M. U. K., Kasiyun, S., Ghufron, S., & Sunanto, S. (2021). Upaya Meningkatkan Penguasaan Kosakata Bahasa Indonesia dengan Menggunakan Permainan Anagram di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3614-3624.

Slavin, R. E. (2015). Cooperative Learning. Bandung: Nusa Media

Spencer, L. M. (2016). News Writing. Amerika: CreateSpace Independent Publishing Platform

Suardin, S., & Andriani, W. O. L. (2021). Studi Komparatif Model Problem Solving Dengan Model Teams Games Tournament (Tgt) Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(1), 227-234.

Sunadiria, A. S. H. (2014). Jurnalistik Indonesia. Bandung: Simbiosa Rekatama Media

Suparno. (2007). Terampil berbahasa. Jakarta: Universitas Terbuka

Surastika, R. (2020). Meningkatkan Minat Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonseia Melalui Model TGT (Teams Games Tournament). Jurnal Pendidikan Bahasa, 9(4).

Suryani, A., Suarjana, I. M., & Artini, H. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TGT (Teams Games Tournament) Berbantuan Cara Sengkedan dan Metode Bernyanyi untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Materi Faktor dan Kelipatan. Indonesian Gender and society journal, 1(1), 29-34.

Tarigan, H. G. (1986). Menulis Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa

Tarigan, H. G. (1994). Menulis Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.

Wardana, M. A. W., Saddhono, K., & Rakhmawati, A. (2022). Peningkatan Pemerolehan dan Pembelajaran Bahasa pada Siswa Disleksia melalui Metode Team Games Tournament dengan Menggunakan Media Pembelajaran Berbasis Quizizz. JDMP (Jurnal Dinamika Manajemen Pendidikan), 7(1), 71-82.

Downloads

Published

2024-02-15

How to Cite

Makasombo, D. A., Monoarfa, S., & Polii, I. J. (2024). THE ABILITY OF WRITING NEWS ITEM TEXT USING THE TEAM GAME TOURNAMENT LEARNING MODEL ON 8TH GRADE STUDENTS. SoCul: International Journal of Research in Social Cultural Issues, 3(3), 870-875. https://doi.org/10.53682/soculijrccsscli.v3i3.8020