Penerapan Model Problem Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Dasar Dasar Listrik
Main Article Content
Abstract
This study aims to improve students activeness and learning outcomes in the Basics of Electricity competence in class X TITL SMK Negeri 5 Bitung through the application of a problem based learning PBL model This research is a classroom action research CAR with Kurt Lewin s model which is carried out in 3 stages of the cycle which has reached the indicator of the success of the action The success indicator of this research is more significant than 75 positive activity less than 20 harmful activity and 75 of students reach KKM 75 < strong>The samples in this study were students of class X TITL SMK Negeri 5 Bitung totaling 29 students < strong> This study s data collection techniques used observation techniques learning outcomes tests and documentation Learning outcomes from this study indicate that problem based learning models can improve student learning outcomes < strong>< p>
Abstrak < strong> Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan keaktifan dan hasil belajar peserta didik pada kompetensi Dasar Dasar Listrik kelas X TITL SMK Negeri 5 Bitung melalui penerapan model problem based learning PBL Penelitian ini merupakan penelitian tindakan kelas PTK dengan model Kurt Lewin yang dilakukan dalam 3 tahapan siklus yang telah mencapai indikator keberhasilan tindakan Indikator keberhasilan penelitian ini lebih besar dari 75 keaktifan positif kurang dari 20 keaktifan negatif dan 75 peserta didik mencapai KKM 75 Yang menjadi sampel dalam penelitian ini adalah peserta didik kelas X TITL SMK Negeri 5 Bitung yang berjumlah 29 peserta didik Teknik pengumpulan data pada penelitian ini adalah menggunakan teknik observasi tes hasil belajar dan dokumentasi Hasil belajar dari penelitian ini menunjukkan bahwa melalui penerapan model problem based learning dapat meningkatkan< strong> hasil belajar peserta didik < strong>< p>
Downloads
Article Details
Section
How to Cite
References
Adam S 2004 July Using learning outcomes In Report for United Kingdom Bologna Seminar pp 1 2 Edinburgh UK: Heriot Watt University Edinburgh Conference Centre
Allen D E Donham R S Bernhardt S A 2011 Problem based learning New directions for teaching and learning 2011 128 21 29
Arikunto S 2010 Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik Jakarta Rineka Cipta
Hmelo Silver C E 2004 Problem based learning: What and how do students learn? Educational psychology review 16 3 235 266
Hussey T Smith P 2008 Learning outcomes: a conceptual analysis Teaching in higher education 13 1 107 115
Kurama W Tampang B Sanger R 2021 Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Masalah untuk Meningkatkan Hasil Belajar Elektronika Dasar JURNAL EDUNITRO: Jurnal Pendidikan Teknik Elektro 1 1 7 14
Mulyasa E 2010 Penelitian tindakan kelas Bandung: PT Remaja Rosdakarya
Nigrum Epon 2014 Penelitian Tindak Kelas: Panduan Praktis dan Contoh Yogyakarta Ombak
Sudjana N 2016 Penilaian Proses Hasil Belajar Mengajar Bandung Remaja Rosdakarya Offset
Tilak J B 2003 Vocational education and training in Asia In International handbook of educational research in the Asia Pacific Region pp 673 686 Springer Dordrecht