Penerapan Model Problem Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Dasar-Dasar Listrik
DOI:
https://doi.org/10.53682/edunitro.v1i2.1487Keywords:
Problem Based Learning, Hasil BelajarAbstract
This study aims to improve students' activeness and learning outcomes in the Basics of Electricity competence in class X TITL SMK Negeri 5 Bitung through the application of a problem-based learning (PBL) model. This research is a classroom action research (CAR) with Kurt Lewin's model, which is carried out in 3 stages of the cycle which has reached the indicator of the success of the action. The success indicator of this research is more significant than 75% positive activity, less than 20% harmful activity, and 75% of students reach KKM 75. The samples in this study were students of class X TITL SMK Negeri 5 Bitung, totaling 29 students. This study's data collection techniques used observation techniques, learning outcomes tests, and documentation. Learning outcomes from this study indicate that problem-based learning models can improve student learning outcomes.
Abstrak— Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan keaktifan dan hasil belajar peserta didik pada kompetensi Dasar-Dasar Listrik kelas X TITL SMK Negeri 5 Bitung melalui penerapan model problem-based learning (PBL). Penelitian ini merupakan penelitian tindakan kelas (PTK) dengan model Kurt Lewin yang dilakukan dalam 3 tahapan siklus yang telah mencapai indikator keberhasilan tindakan. Indikator keberhasilan penelitian ini lebih besar dari 75% keaktifan positif, kurang dari 20% keaktifan negatif, dan 75% peserta didik mencapai KKM 75. Yang menjadi sampel dalam penelitian ini adalah peserta didik kelas X TITL SMK Negeri 5 Bitung yang berjumlah 29 peserta didik. Teknik pengumpulan data pada penelitian ini adalah menggunakan teknik observasi, tes hasil belajar, dan dokumentasi. Hasil belajar dari penelitian ini menunjukkan bahwa melalui penerapan model problem-based learning dapat meningkatkan hasil belajar peserta didik.
References
Adam, S. (2004, July). Using learning outcomes. In Report for United Kingdom Bologna Seminar (pp. 1-2). Edinburgh, UK: Heriot-Watt University (Edinburgh Conference Centre).
Allen, D. E., Donham, R. S., & Bernhardt, S. A. (2011). Problem‐based learning. New directions for teaching and learning, 2011(128), 21-29.
Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta. Rineka Cipta.
Hmelo-Silver, C. E. (2004). Problem-based learning: What and how do students learn?. Educational psychology review, 16(3), 235-266.
Hussey, T., & Smith, P. (2008). Learning outcomes: a conceptual analysis. Teaching in higher education, 13(1), 107-115.
Kurama, W., Tampang, B., & Sanger, R. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Masalah untuk Meningkatkan Hasil Belajar Elektronika Dasar. JURNAL EDUNITRO: Jurnal Pendidikan Teknik Elektro, 1(1), 7-14.
Mulyasa, E. (2010). Penelitian tindakan kelas. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Nigrum, Epon. (2014). Penelitian Tindak Kelas: Panduan Praktis dan Contoh. Yogyakarta. Ombak.
Sudjana, N. (2016). Penilaian Proses Hasil Belajar Mengajar. Bandung. Remaja Rosdakarya Offset.
Tilak, J. B. (2003). Vocational education and training in Asia. In International handbook of educational research in the Asia-Pacific Region (pp. 673-686). Springer, Dordrecht.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Yulius Tildjuir, Benyamin Tampang, Nontje Sangi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.