Hubungan Kuliah Daring dan Minat Belajar dengan Prestasi Belajar Mahasiswa Pendidikan Teknik Elektro
DOI:
https://doi.org/10.53682/edunitro.v1i2.1880Keywords:
Kuliah Daring, Minat Belajar, Prestasi BelajarAbstract
This study aims to: (1) analyze the relationship between online lectures and academic achievement in the 1st semester of Electrical Engineering Education, Manado State University; (2) analyze the relationship between interest and learning achievement in the 1st semester of Electrical Engineering Education, Manado State University; (3) analyzing the relationship between online lectures and interest in learning together with learning achievement. This study uses a correlational quantitative method approach that aims to obtain a systematic, factual, and accurate design; by describing the relationships between the independent or independent variables (X1, X2) and the dependent or dependent variable (Y); and how big is the level of correlation between the variables based on the correlation coefficient. Based on research on the relationship between online lectures and interest in learning with learning achievement in the 1st semester of Electrical Engineering Education, Manado State University that the level of relationship between online lectures and learning achievement, interest in learning and learning achievement, as well as the relationship between online lectures and interest in learning together with learning achievement that has a strong correlation level.
Abstrak— Penelitian ini bertujuan untuk: (1) menganalisis hubungan kuliah daring dengan prestasi belajar mata kuliah bidang studi semester 1 Pendidikan Teknik Elektro Universitas Negeri Manado; (2) menganalisis hubungan minat dengan prestasi belajar mata kuliah bidang studi semester 1 Pendidikan Teknik Elektro Universitas Negeri Manado; (3) menganalisis hubungan kuliah daring dan minat belajar secara bersama-sama dengan prestasi belajar. Dalam penelitian ini menggunakan pendekatan metode kuantitatif korelasional yang bertujuan untuk mendapatkan rancangan secara sistematis, faktual dan akurat; dengan mendeskripsikan hubungan-hubungan antara variabel indepeden atau bebas (X1, X2) dan variabel dependen atau terikat (Y); serta seberapa besar tingkat korelasi antara variabel-variabel berdasarkan koefisien korelasi. Berdasarkan penelitian tentang hubungan kuliah daring dan minat belajar dengan prestasi belajar mata kuliah bidang studi semester 1 Pendidikan Teknik Elektro Universitas Negeri Manado bahwa tingkat hubungan kuliah daring dengan prestasi belajar, minat belajar dengan prestasi belajar, serta hubungan kuliah daring dan minat belajar secara bersama-sama dengan prestasi belajar yaitu mempunyai tingkat korelasi yang kuat.
References
Arnesti, N & Hamid, A. (2015). Penggunaan Media Pembelajaran Online – Offline Dan Komunikasi Interpersonal Terhadap Hasil Belajar Bahasa Inggris. Jurnal Teknologi Informasi & Komunikasi Dalam Pendidikan, 2(1). https://doi.org/10.24114/ jtikp.v2i1.3284.
Castro, R. (2019). Blended learning in higher education: Trends and capabilities. Education and Information Technologies, 24(4), 2523-2546.
Djaali. (2012). Psikologi Pendidikan. Jakarta : Bumi Aksara.
Djamarah, S.B. (2008). Psikologi Belajar. Edisi 2. Jakarta: Bumi Aksara.
Hamdani. 2011. Strategi Belajar Mengajar. Bandung: Pustaka Setia.
Hapsari, Sri. (2007). Bimbingan dan Konseling. Jakarta: Grasindo.
Lestari, I. (2015). Pengaruh Waktu Belajar dan Minat Belajar terhadap Hasil Belajar Matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 3(2),115125.https://doi.org/10.30998/formatif.v3i2.118
López-Pérez, M. V., Pérez-López, M. C., & Rodríguez-Ariza, L. (2011). Blended learning in higher education: Students’ perceptions and their relation to outcomes. Computers & education, 56(3), 818-826.
Mamahit, C. J. (2020). Blended Model of Distance Learning: Does It Effective?. Jurnal Pendidikan Teknologi Kejuruan, 3(4), 176-186.
Mamahit, C. E. (2021). Pengaruh Pembelajaran Jarak Jauh Model Bauran terhadap Hasil Belajar dan Persepsi Mahasiswa [The Effect of The Blended Learning Model on Student Learning Outcomes and Perceptions]. Polyglot: Jurnal Ilmiah, 17(1), 67-83.
Slameto. (2010). Belajar dan Faktor yang mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.
Waryanto, N. H. (2006). On-line Learning Sebagai Salah Satu Inovasi Pembelajaran. In Pythagoras (Vol. 2, Issue 1, 10–23). http://staff.uny.ac.id/sites/default/files/132304807/Online Learning sebagai Salah Satu Inovasi Pembelajaran.pdf
Winkel WS. (1997). Psikologi Pendidikan dan Evaluasi Belajar. Jakarta: Gramedia
![](https://ejurnal.unima.ac.id/public/journals/19/submission_1880_4171_coverImage_en_US.png)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Waraney Kamagi, Viverdy Memah, Janne Ticoh
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.