Hasil Belajar Model Pembelajaran Berbasis Proyek di SMK Global Pacific Halmahera Utara

Authors

  • Eldito Tatu Pendidikan Teknik Elektro Fakultas Teknik Universitas Negeri Manado
  • Harrichoon Angmalisang Pendidikan Teknik Elektro Fakultas Teknik Universitas Negeri Manado
  • Fransiskus Seke Pendidikan Teknik Elektro Fakultas Teknik Universitas Negeri Manado

DOI:

https://doi.org/10.53682/edunitro.v1i2.2667

Keywords:

project-based learning, learning outcomes, pembelajaran berbasis proyek, hasil belajar

Abstract

This study aims to analyze the differences in student learning outcomes and the ability of students to install KWH meters and MCB boxes using a project-based learning model with conventional learning in class XI TITL SMK Global Pacific Halmahera Utara. The research method used is experimental research with a research design using post-test control group design. The population in this study were students of class XI TITL 1 and class XI TITL 2 with a total of 32 people who were divided into two groups, namely the experimental group with 16 students and the control group with 16 students. The data collection technique in this study was through validity and reliability testing, while data analysis techniques went through several stages of testing, namely: (1) normality test of data; (2) homogeneity test; and (3) Hypothesis testing. Based on the results of the t-test, it was found that the value of count is 5.835 > t-table (2.069); thus, it can be concluded that there are differences in learning outcomes between the control group and the experimental group where the learning outcomes of the experimental group are better than the learning outcomes of the control group.

AbstrakPenelitian ini bertujuan untuk menganalisis perbedaan hasil belajar siswa serta kemampuan siswa dalam memasang KWH meter dan kotak MCB menggunakan model pembelajaran berbasis proyek dengan pembelajaran konvensional pada siswa kelas XI TITL SMK Global Pasific Halmahera Utara. Metode penelitian yang digunakan adalah penelitian eksperimen dengan rancangan penelitian menggunakan post-test control group design. Populasi pada penelitian ini adalah siswa kelas XI TITL 1 dan siswa Kelas XI TITL 2 dengan jumlah 32 orang yang dibagi ke dalam dua kelompok yaitu kelompok eksperimen dengan jumlah 16 siswa dan kelompok kontrol dengan jumlah 16 siswa. Teknik pengumpulan data pada penelitian ini melalui uji validitas dan uji reabilitas, sedangkan untuk teknik analisis data melalui beberapa tahap pengujian, yaitu: (1) Uji normalitas data; (2) Uji homogenitas; dan (3) Uji hipotesis. Berdasarkan hasil uji-t diperoleh bahwa nilai thitung 5.835 > ttabel = 2.069, dengan demikian dapat disimpulkan bahwa terdapat perbedaan hasil belajar antara kelompok kontrol dengan kelompok eksperimen dimana hasil belajar kelompok eksperimen lebih baik dari hasil belajar kelompok kontrol.

References

Arman, M. S. (2018). Student-centered approach to teaching: It takes two to tango. Ahfad Journal, 35(2).

Brooks, S., Dobbins, K., Scott, J. J., Rawlinson, M., & Norman, R. I. (2014). Learning about learning outcomes: the student perspective. Teaching in Higher Education, 19(6), 721-733.

Condliffe, B. (2017). Project-Based Learning: A Literature Review. Working Paper. MDRC.

Guo, P., Saab, N., Post, L. S., & Admiraal, W. (2020). A review of project-based learning in higher education: Student outcomes and measures. International Journal of Educational Research, 102, 101586.

Kokotsaki, D., Menzies, V., & Wiggins, A. (2016). Project-based learning: A review of the literature. Improving schools, 19(3), 267-277.

Mahajan, M., & Singh, M. K. S. (2017). Importance and benefits of learning outcomes. IOSR Journal of Humanities and Social Science, 22(03), 65-67.

Nugraha, A. E. P. (2016). ANALISIS PROSPEK DAN KEMAMPUAN KESIAPAN KERJA. Jurnal Equilibria Pendidikan Vol, 1(1).

Rati, N. W., Kusmaryatni, N., & Rediani, N. (2017). Model pembelajaran berbasis proyek, kreativitas dan hasil belajar mahasiswa. JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia), 6(1), 60-71.

Sugiyono, (2014). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta

Voorhees, R. A. (2001). Competency‐Based learning models: A necessary future. New directions for institutional research, 2001(110), 5-13.

Downloads

Published

2021-10-27 — Updated on 2021-10-27

How to Cite

Tatu, E., Angmalisang, H., & Seke, F. (2021). Hasil Belajar Model Pembelajaran Berbasis Proyek di SMK Global Pacific Halmahera Utara. JURNAL EDUNITRO Jurnal Pendidikan Teknik Elektro, 1(2), 53-60. https://doi.org/10.53682/edunitro.v1i2.2667