PENINGKATAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK PADA MATERI AKTIVITAS MEMENUHI KEBUTUHAN MANUSIA MELALUI MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE STAD PADA SMP NEGERI YENBESER KABUPATEN RAJA AMPAT

Authors

  • Dominggas Takdare PPG Universitas Negeri Manado
  • Niny Makaliwe PPG Universitas Negeri Manado
  • Jetty D. Lempas PPG Universitas Negeri Manado

DOI:

https://doi.org/10.53682/jpeunima.v4i2s.8108

Keywords:

Improving learning outcomes, cooperative learning

Abstract

 

ABSTRAK

Tujuan dari penelitian adalah untuk mengetahui hasil belajar siswa dengan menggunakan model pembelajaran kooperatif tipe STAD pada materi pembelajaran. Kegiatan pemenuhan kebutuhan manusia di kelas VII semester 1 SMP Negeri Yenbeser Kabupaten Raja Ampat.

Peningkatan Hasil Belajar Siswa pada Materi Aktivitas Kebutuhan Manusia melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD di SMP Negeri Yenbeser Kabupaten Raja Ampat. Model pembelajaran kooperatif tipe STAD merupakan model pembelajaran kelompok dimana siswa ditempatkan dalam kelompok belajar yang terdiri dari 4 orang secara heterogen, berdasarkan jenis kelamin dan tingkat prestasi sehingga siswa dapat saling membantu.

Pengumpulan data dilakukan dengan menggunakan lembar observasi dan tes tertulis. Berdasarkan hasil penelitian diperoleh nilai minimal siswa sebesar 75. Hal ini menunjukkan bahwa penggunaan model pembelajaran tipe STAD dapat meningkatkan hasil belajar siswa.

Kata Kunci: Peningkatan hasil belajar, pembelajaran kooperatif

 

 

 

 

ABSTRAK

Improving Student Learning Outcomes on Human Needs Activity Material through the STAD Type Cooperative Learning Model at Yenbeser State Middle School, Raja Ampat Regency. The STAD type cooperative learning model is a group learning model where students are placed in study groups consisting of 4 people heterogeneously, based on gender and level of achievement so that students can help each other.

The aim of the research is to determine student learning outcomes using the STAD type cooperative learning model in learning materials. Activities meet human needs in class VII semester 1 of Yenbeser State Middle School, Raja Ampat Regency.

Data collection was carried out using observation sheets and written tests. Based on the research results, the minimum student score was 75. This shows that the use of the STAD type learning model can improve student learning outcomes.

Keywords: Improving learning outcomes, cooperative learning

References

Eko Siswono, Tatag Yuli. 2008. Teaching and Research. Surabaya: UNESA University Press.

Hamalik, Oemar. 2003. Curriculum and Learning. Jakarta : Earth of Letters.

Hasan, Iqbal. 2002. Basic Materials of Research Methodology and Its Applications.

Jakarta: Ghalia Indonesia.

Aprilia Fitriana, Nur Laili. 2013. Application of the Student Team Achievement Division (STAD) Type Cooperative Learning Model to Increase Interest in Learning PKN Material Characteristics of the Indonesian Nation Class III MIN Pandansari Ngunut Tulungagung. Tulungagung: Thesis Not Published.

Hasan, Iqbal. 2002. Basic Materials of Research Methodology and Its Applications. Jakarta: Ghalia Indonesia.

Dwi Sevrianti, Reni. 2012. Efforts to Improve Mathematics Learning Outcomes through the Student Team Achievement Division (STAD) Type Cooperative Learning Model for Class V MI Bendiljati Wetan Sumbergempol Tulungagung 2011/2012. Tulungagung: Skipri Not Published.

Hamalik, Oemar. 2003. Curriculum and Learning. Jakarta : Earth of Letters.

Additional Files

Published

2025-10-23

How to Cite

Takdare, D., Makaliwe, N., & Lempas, J. D. (2025). PENINGKATAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK PADA MATERI AKTIVITAS MEMENUHI KEBUTUHAN MANUSIA MELALUI MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE STAD PADA SMP NEGERI YENBESER KABUPATEN RAJA AMPAT. Literacy: Jurnal Pendidikan Ekonomi, 4(2s), 46–54. https://doi.org/10.53682/jpeunima.v4i2s.8108